Fartygen

t26_11

T26
Byggd 1942, tjänstgjort 1942-1957, K-märkt 2005.

Läs mer…

t38680

T38
Byggd 1951, tjänstgjorde 1952 – 1956.

Läs mer…

T-46-slide

T46
Byggd 1956, tjänstgjorde 1957 – 1975, K-märkt 2009.
Klicka här för att komma till hemsidan för T46.

 

t56.j680pg

T56
Byggd 1957, tjänstgjorde 1957 – 1973, K-märkt 2006.

Läs mer…

spica-2680

T121
Spica byggd 1966, tjänstgjorde 1966 – 1989, K-märkt 2005.

Läs mer…

 

HMS_Västervik_T136-T136

R136
Längd: 43,6 m Bredd: 7,1 m, djupgående: 2,4 m, deplacement: 240 ton, fart: 40 knop.
Klicka här för att komma till HMS Västerviks Vänner hemsida.
Ystad-slide

R142 YSTAD
Ystad, byggd 1976, tjänstgjorde 1976 – 2005.

Läs mer…

M20
Byggd 1941, tjänstgjorde 1941 – 2005.

Läs mer…

MY Triton

M/Y TRITON
Byggd 1950.

Läs mer…

 

moses680

MOSES
Byggd 1942
Ägare: Bosse Furén, en av grundarna till Föreningen äventyret på Gålö.

Läs mer…

   

Stridsbåt 127

Byggd 1996 och har tjänstgjort fram till 2011
Klicka här för att komma till hemsidan för Stridsbåt 127.

 

SPRÄNGARNEN
Byggd 1917, tjänstgjorde 1918 – 1964.

 

 

 

Info om skeppen (i de fall det inte finns en extern hemsida)

R136 VÄSTERVIK

2 september 1974:

Sjösättning som Torpedbåt T136, Karlskronavarvets nybygge 374

3 september 1974:

Dopet förrättades av riksmarskalken och amiralen Stig H:son Ericson i närvaro av bl.a CM, Vam Bengt Lundwall, Västerviks kommunfullmäktiges ordförande riksdagsman Arne Andersson samt Landshövding i Blekinge Camilla Odhnoff

Förste fartygschef:

Kn Göran Frisk

15 januari 1975:

Levererades till Svenska Marinen

1981:

Under U-båtsincidenten hösten 1981, då U 137 gick på grund i Gåsefjärden, förhördes den ryske ubåtschefen Gusjin ombord på HMS Västervik. Förhörsledare var dåvarande kommendörkaptenerna Karl Andersson och Emil Svensson. Fartygschef var Örlkn Thomas Fagö

1982:

Byggdes om till robotbåt och beteckningen blev R136

1988 och 1994:

Större översyn genomfördes (GÖ)

1997:

Partiell avrustning

Siste fartygschef:

Örlkn Mats Nilsson

juni 2000:

Överfördes till Marinmuseum i Karlskrona

21 maj 2004:

Förhalades till Marinmuseum

 

MOSES

Hemmahamn:

Gålö, Stockholm

Ägare:

Bosse Furén, en av grundarna till Föreningen äventyret på Gålö

Tidigare civil ägare:

Föreningen äventyret på Gålö. Tillhörde ekipaget på Muskö innan hon såldes till Föreningen Äventyret. Nu privatägd av Bosse Furén och ett av fartygen i Veteranflottiljen.

Byggnadsår:

1942 Furusunds varv under stort hemlighetsmakeri för flottans attackdykare

Längd överallt:

17,7 m 59 fot

Största bredd:

3,9 m

Största djup:

1,6 m

Deplacement:

20 ton

Motor:

Volvo Penta MD70

Marschfart:

ca 8 knop

Stridsbåt 127

Fakta Stridsbåt 127

Längd: 11,9 m

Bredd: 2,9 m

Djupgående: 0,8 m

Max fart: 40 knop

Motorer: 1st Scania DSI14 V8 (14 liter, Turbo, Intercooler) om 625 hk

Framdrivning: 1 st FF-Jet 410 vattenjetaggregat

Deplacement: 8,5 ton

Tankvolym: ca 650 liter diesel

Besättning: 2 st; en förare och en navigatör

Byggnadsmaterial: Kolfiberarmerad vinylesterplast i sandwitch-konstruktion.

Byggnadsvarv: AB Storebro Royal Cruiser

 

Båten levererades april 1997 till KA1 i Vaxholm, den förflyttades senare till Berga/Muskö och efter det till Karlskrona där den lades i malpåse 2007. 2012 togs båten över av ett gäng båtintresserade som idag driver båten. Stridsbåt 127 har  numera  hemmahamn i Furusund och kör event och provturer.